Niniejszy dokument został opracowany na podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 12 sierpnia 2020 r. w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej. 

Stosowna informacja o udzielaniu świadczeń w ramach teleporady znajduje się w:

  1. przychodni Fammed, 95-073 Grotniki, ul. Brzozowa 23 (miejsce wykonywania świadczeń) 
  2. na stronie internetowej przychodni – https://www.fammed-grotniki.pl

Pacjent ma również prawo uzyskać wszelkie informacje na temat standardu organizacyjnego teleporady – w tym, w szczególności, na temat warunków udzielania teleporady – telefonicznie.

Teleporada w ramach POZ udzielana jest wg następujących standardów:

ZASADY OGÓLNE

  1. Każdy pacjent ma prawo kontaktu telefonicznego/elektronicznego z przychodnią. Pacjent ma również prawo do kontaktu osobistego z przychodnią.  
    1. Skrzynka mailowa jest sprawdzana co godzinę od poniedziałku do piątku w godzinach 8.30-17.30
    1. Teleporada NIE jest jedyną formą udzielania świadczeń w POZ. 
    1. Każde świadczenie zdrowotne, udzielane zarówno w bezpośrednim kontakcie z pacjentem jak i na odległość przy użyciu systemów teleinformatycznych lub systemów łączności, powinno być udzielone po wcześniejszym umówieniu i rozpoznaniu potrzeby zdrowotnej pacjenta.
    1. Pacjent ma prawo do zgłoszenia woli osobistego kontaktu z właściwym personelem medycznym w każdym czasie po wcześniejszym zebraniu wywiadu telefonicznie. 
    1. Teleporady udzielane są przez lekarzy oraz przez pielęgniarki i położne, w zakresie ich kompetencji.

USTALENIE TERMINU ŚWIADCZENIA 

  1. Umówienie terminu udzielenia świadczenia zdrowotnego odbywa się telefonicznie pod numerem telefonu 427179116/ 422351751 lub mailowo pod adresem przychodnia@fammed-grotniki.pl
  2. Pacjent (lub osoba przez niego upoważniona) powinien mieć możliwość zgłoszenia potrzeby zdrowotnej, a pracownik odpowiedzialny za rejestrację powinien:
    1. rozpoznać potrzebę zdrowotną,
      1. zweryfikować możliwość udzielenia świadczenia w POZ,
      1. wpisać świadczenie do terminarza przyjęć właściwego członka zespołu POZ,
      1. poinformować pacjenta, na jakich zasadach odbywać się będzie teleporada.
  3. Termin teleporady ustalany jest wspólnie z pacjentem – w dniach i godzinach pracy POZ (dni robocze od poniedziałku do piątku w godzinach 08.00 – 18.00). W przypadkach uzasadnionych medycznie teleporada udzielana jest niezwłocznie.

REALIZACJA TELEPORADY 

  1. Teleporada może być udzielana m.in. w formie porady telefonicznej lub mailowo  
  2. W celu zrealizowania teleporady za pośrednictwem telefonu lekarz/pielęgniarka/położna POZ kontaktuje się z pacjentem telefonicznie o umówionej przez pacjenta godzinie (z uwzględnieniem marginesu czasowego wynoszącego +/- 60  min). 
  3. Kontakt z pacjentem następuje pod podanym przez pacjenta numerem telefonu lub podanym przez pacjenta adresem e-mail.   
  4. W przypadku kontaktu telefonicznego należy podjąć co najmniej 3 próby takiego kontaktu, w odstępie nie krótszym niż 5 minut.  W przypadku trzech nieudanych prób kontaktu podjętych w odstępie nie krótszym niż 5 minut personel medyczny anuluje teleporadę. W takim przypadku pacjent musi ponownie umówić nowy termin teleporady.
  5. Przed udzieleniem teleporady następuje potwierdzenie tożsamości pacjenta poprzez sprawdzenie danych adresowych i numeru PESEL.
  6. Każdorazowo teleporada jest udzielana w warunkach gwarantujących poufność, w tym przy zapewnieniu braku dostępu osób nieuprawnionych do informacji przekazywanych za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności.
  7. Przekazanie pacjentowi informacji dotyczącej stanu zdrowia, w tym cyfrowego odwzorowania dokumentacji medycznej następuje z zastosowaniem systemów teleinformatycznych zapewniających ochronę przed nieuprawnionym wykorzystaniem, a także przypadkowym lub niezgodnym z prawem zniszczeniem, utraceniem, ujawnieniem oraz nieuprawnionym dostępem do przekazywanej informacji.
  8. Podczas teleporady lekarz/pielęgniarka/położna dokonuje oceny stanu pacjenta (na podstawie badania podmiotowego i po analizie dostępnej dokumentacji medycznej), ustala czy teleporada jest wystarczająca dla aktualnego problemu zdrowotnego, czy konieczna będzie wizyta osobista, wizyta domowa, czy inne świadczenie medyczne, o czym informuje pacjenta.  
  9. Podczas teleporady pacjent ma możliwość uzyskania e-Recepty, e-ZLA (elektronicznego zwolnienia lekarskiego), e-Zlecenia na wyroby medyczne, a także skierowania na badania laboratoryjne i obrazowe oraz wizytę kontrolną.
  10. Osoba udzielająca teleporady dokonuje adnotacji w dokumentacji medycznej o realizacji świadczenia zdrowotnego w formie teleporady.
  11. Przed zakończeniem teleporady lekarz/pielęgniarka/położna POZ podsumowuje przeprowadzoną teleporadę i weryfikuje, czy przekazane zalecenia są dla pacjenta zrozumiałe. W przypadku zgłoszenia przez pacjenta jakichkolwiek wątpliwości – wyjaśnia je.  

REALIZACJA E-RECEPTY

Jeśli podczas teleporady personel medyczny wystawia e-Receptę, Pacjent otrzymuje SMS-a z 4-cyfrowym kodem PIN umożliwiającym zrealizowanie e-Recepty w aptece, bądź też 4-cyfrowy kod PIN jest podawany pacjentowi już w trakcie teleporady. Wystawioną e-Receptę można zrealizować w dowolnej aptece, podając otrzymany numer PIN oraz numer PESEL.

REALIZACJA E-SKIEROWANIA 

Jeśli podczas teleporady personel medyczny wystawia e-skierowanie, pacjent otrzymuje SMS-a z 4-cyfrowym kodem PIN bądź też 4-cyfrowy kod PIN jest podawany pacjentowi już w trakcie teleporady. Wystawione e-skierowanie można zarejestrować osobiście lub telefonicznie u wybranego świadczeniodawcy udzielającego świadczeń w zakresie objętym skierowaniem, podając 4-cyfrowy kod i numer PESEL. 

REALIZACJA E – ZLECENIA NA WYROBY MEDYCZNE 

Jeśli podczas teleporady personel medyczny wystawia e-Zlecenia na wyroby medyczne, pacjent otrzymuje przez telefon lub SMS-a numer zlecenia, który uprawnia do zrealizowania tego zlecenia w dowolnie wybranej placówce aptecznej lub w sklepie medycznym.

REALIZACJA ZLECEŃ BADAŃ DODATKOWYCH 

Jeśli podczas teleporady personel medyczny skieruje pacjenta na badania laboratoryjne, pacjent lub osoba trzecia (w imieniu pacjenta) umawia termin wykonania tych badań poprzez Portal Pacjenta, telefonicznie lub osobiście w placówce. W przypadku zleconych przez personel medyczny badań obrazowych pacjent lub osoba upoważniona zgłasza się do placówki po odbiór skierowania.

PORADNIA ZACHĘCA DO AKTYWACJI INTERNETOWEGO KONTA PACJENTA (IKP)

Internetowe Konto Pacjenta to bezpłatna aplikacja Ministerstwa Zdrowia, w której szybko i bezpiecznie można sprawdzić informacje o swoim zdrowiu (https://pacjent.gov.pl/internetowe-konto-pacjenta).

Dzięki aktywacji Internetowego Konta Pacjenta (IKP), pacjent ma dostęp do swojej dokumentacji medycznej w tym do:

  1. e-Recepty i e-Skierowania, a także wyników badań czy wypisu ze szpitala;
  2. informacji o wysokości refundacji kupionych leków i innych produktów medycznych oraz świadczeń zrealizowanych w ramach NFZ (na przykład przebytego zabiegu lub badania);
  3. wytycznych dotyczących zaleconej dawki leków;
  4. informacji o zaplanowanych świadczeniach refundowanych przez NFZ (dot. np. wizyty u lekarza specjalisty czy planowanego terminu rehabilitacji).

Poprzez IKP pacjent posiada możliwość złożenia e-Deklaracji wyboru lekarza, pielęgniarki lub położnej (POZ), a także może zapoznać się z obecnie aktywnymi deklaracjami.